torsdag 14. oktober 2010

Utsikten fra taket

”Kom, så skal jeg vise deg hvor Rafiq Hariri ble myrdet.” Ivrig fulgte jeg etter en palestiner opp på taket av huset for å skimte Beirut i bakgrunnen og området hvor bilbomben som den 14. februar 2005 drepte den tidligere statsministeren Hariri og 20 andre personer.



(Byen i bakgrunnen er Beirut. Helt til høyre er det to høye bygninger. Attentatet fant sted mellom disse).

Surrealistisk? Ja, det føles surrealistisk å befinne seg i landet hvor jeg i disse dager kan lese i en av de internasjonale avisene yalibnan.com om uroen som bygger seg opp i påvente av rapporten fra Hague som skal utrede for hvem som utførte attentatet i 2005. Det er tydelig at rapporten er betydningsfull ettersom til og med Ahmadinejad har tatt turen til Beirut for å vise sin støtte til Hezbollah. Det sies at rapporten kommer til å beskylde Hezbollah for attentatet, noe som ikke er veldig populart i de kretser.

Bakgrunnen for attentatet er komplisert så jeg siterer NUPI-forskeren Kari Karamé:"I september 2004 vedtok FNs sikkerhetsråd resolusjon 1559 som forlanger at alle militsgrupper skal avvæpnes og alle utenlandske tropper trekkes ut av Libanon. Dette vakte stor forargelse i Syria, som svarte med å forlenge den syriskvennlige presidentens (Emile Lahoud) mandat med tre år. Statsminister Rafiq Hariri gikk av i protest og ble en av frontfigurene i en tverreligiøs motstand. I oktober 2004 begynte attentatene mot kritikerne og kulminerte med bilbomben som drepte blant annet Hariri" (http://hvorhenderdet.nupi.no/Artikler/2005-2006/Libanon-hva-naa/%28part%29/9).



Det er tydelig at selv om jeg kan skimte stedet hvor attentatet fant sted, så er det lite uro rundt Dbayeh, campen hvor jeg bor. Libanon er et lite land hvor uroen ser ut til å konsentrere seg rundt visse områder, spesielt de stedene hvor Hezbollah frekventerer. Men dette betyr ikke at innbyggerne her ikke har sterke meninger om hva som skjedde i 2005. Palestineren som fulgte meg opp på taket var klar i sin mening om at attentatet ikke kunne bli begått av en dum araber... konspirasjonsteorier er det mange av her i Midtosten, så uten at han ville si det er det ikke vanskelig å forstå hvem han trodde stod bak attentatet.

Jeg ser på bildet av den nydelige utsikten fra taket igjen, og jeg må innromme at jeg ikke helt klarer å forstå den sammensatte kompliserte politiske situasjonen i landet. Libanon er fullt av kontraster. Likevel, for hver dag som gar forstar jeg forhapentligvis litt mer... a+

Kristin, Dbayeh

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar