lørdag 2. oktober 2010

Udelnaja














Russere gjør det ikke nødvendigvis lett for deg å like dem. Men når du først får et lite glimt av den russiske sjelen, vil du elske dem for alltid.

Idag har jeg vært på loppemarked på Udelnaja i St.Petersburg. Russiske loppemarked står til alle forventninger, og man kan finne noen fantastike kulturskatter blant alt skrapet. Markedet holdes hver fredag, lørdag og søndag og det vrimler av folk. Det er hovedsaklig pensjonister som selger tingene sine på loppemarked. Pensjonene i Russland er lave, og for de fleste pensjonister strekker ikke pengene til for å klare livets opphold. Derfor er det veldig vanlig å se gamle damer som selger blomster, epler, smykker, lommebøker, selvplukkede blomster og liknende rundt om kring i gatene. Det er stort sett bare gamle damer å se,- mange av mennene lar flaska ta knekken på dem.
Også på loppemarkedet er det "baboshka" som selger gamle bøker, klær, sko, smykker, bestikk...stort sett alt som det kan settes en pris på. Atmosfæren på loppemarkedet er fantastisk! Det selges selvsagt også mye skrap, men det er liten tvil om at det ligger en fantastisk historie bak hver og en gjenstand du finner på Udelnaja-markedet.

Folk er stort sett vennlige, nysgjerrige og i godt humør. De blir glade når jeg forsøker å stotre meg frem på russisk; en tannløs russisk kone forsøkte iherdig å selge meg en skje som tilsynelatende var 150 år gammel.
Jeg kan gledelig meddele at jeg har fått kjøpt litt av årets julegaver idag, i tillegg til et par varme votter og en ekte sovjetisk offiser-vinterlue.

Høsten og vinteren har kommet til St.Petersburg, og det er nå blitt veldig kaldt ute. Men jeg har det varmt og godt (fordi de har endelig skrudd på sentral-varmen i byggningen min!), og har tatt Russland og russere inn i hjertet mitt.

From Russia with love,
Maja

1 kommentar:

  1. Hei kjære!

    Åh det ser så spennende ut det du opplever. Heerlig for oss at du e så flink å skrive! Fortsett sånn. Tenker ofte på dæ og håper at du har det bra og savner ditt fine ansikt!

    Masser av kjærlighet fra Johanna

    SvarSlett