onsdag 16. juni 2010

Byen av regn og taake


Russisk ordtak: Der muskler er tilstede, er vettet overfloedig.

Det er graae, regnfulle dager i Pieter for tiden. Byen ligger langs kysten, og klimaet preges derav. Vaeret til tross, Maja har det stort sett bra i Russland. Det blir endel festing, og det har blitt endel vodka, det skal innroemmes. Men i Russland kan man ikke vaere foruten slikt.

I helgen var vi paa utestedet Dacha som ligger midt paa Nevskij. Etter en bedre middag paa restaurant og en liten knert eller to, er det aa faa nye venner uungaaelig. Selv har jeg faatt en ny russisk venninne, som jeg riktignok snakked med i kun 30 sekunder (fordi hun maatte rekke siste metro hjem), men vi har store planer om at vaart neste moete skal vare litt lengre.

Igaar dro jeg sammen med et par venner paa kino. Vi saa en amerikansk komedie dubbet til russisk. Dette er ikke ukomplisert for en enkel nordmann aa fordoye, saa det full enighet i trioen om at filmen vil bli mye morsommere med vodka til. Det ble den.

Skoledagene er litt treige for tiden. For alt jeg vet kan det ha en sammenheng med at jeg ikke sover saa veldig mye, men det vet man jo ikke, saa det beste er vel bare aa fortsette som foer.

Forovrig saa har baade min mobiltelefon og mitt kamera takket for seg. Saa til alle dere (mamma, pappa...jeg elsker dere!) som ikke kan vente med aa kjoepe meg dyre bursdagsgaver (23 er jo bare - 3 eller +7 fra et rundt tall - det er merkedag nok for meg!)... naa vet dere hva jeg trenger.

For dere som henger med skjegget i postkassa og venter paa postkort fra Russlands storste kulturby.. Jeg jobber med saken, men garanterer ingenting. Det russiske postvesnet er visstnok enda mindre paalitelig enn det italienske, og postkort forsvinner som sjokolade i den overvektiges kjoleskap.

From Russia with love
Maja

2 kommentarer:

  1. Kjære Majamor! Endelig er jeg kommet hjem, og har fått tid til å lese blogg fra Russland! Du er SÅ flink å skrive. Det er SÅ morsomt å lese. Gleder meg til fortsettelsen:-)
    Ta godt vare på deg selv, og ikke bli for glad i den vodkaknerten:-))
    God klem fra mamma

    SvarSlett
  2. Jeg slenger meg på bølgen til din mor og applauderer dine fantastiske innlegg! Du legger jo listen skyhøyt for oss andre korrespondenter!

    Det høres ut som du har det rimelig greit der du er, selv om det (naturligvis) oppstår en del litt utenom det vanlige situasjoner.. Gleder meg til å høre mer når du kommer hjem. Da må du ringe meg asap:D

    Dasvidanja Anastacia;)

    SvarSlett