torsdag 3. juni 2010

What happens in Russia...


Russisk ordtak: Det mennesket vanligvis ber til Gud om er at to pluss to ikke skal bli fire.

Det er naa fire dager siden jeg satte mine ben paa russisk asfalt, og disse foerste dagene har gaatt fortere enn svint.
Den foerste dagen ble vi tatt med til universitetssenteret hvor vi har undervisning hver dag. Vi har russiskundervisning mandag til fredag fra kl. 10:00 til kl. 14:00. Med andre ord har vi endel fritid, til tross for at vi ogsaa faar ganske mye lekser.

Etter aa ha faatt litt mat og praktisk informasjon ble vi kjoert til vertsfamiliene vaare. Her ble vi moett av vaar baboshka Ala, som tok godt vare paa oss, og viste oss rundt i nabolaget. Hun er russisklaerer og hadde russiskleksjon med oss allerede foerste dagen. Jeg og Thea bor hos datteren til denne baboshkaen, ei 34 aar gammel dame som heter Lina, og katten hennes (som jeg aldri klarer aa huske hva heter!). Vi har store soverom, med faa moebler - en seng, en stol og et skap. Vi bor i en gammel fellesleilighet fra Sovjet-tiden (leiligheten er fra 1903), og jeg tror det bor mange historier i de gamle, slitte veggene.

Vi har vaert paa en liten sightseingtur med buss, hvor vi fikk se noen av hovedattraksjonene i byen. Det er en enormt stor by med mange vakre bygg og monumenter. Ikveld skal vi dra aa bowle med en gjeng russiske studenter som studerer norsk.

Den russiske metroen er et eventyr i seg selv. Vi kjoerer metro 45 minutter hver dag paa vei til skolen. Absolutt alle skjoenner at vi ikke er russiske, og skuler paa oss med skeptiske blikk... Men siden vi reiser saa mye med metro blir vi nok raskt mye mer rutinerte! St.Petersburg har forresten verdens dypeste metro.

Videre oppdateringer kommer fortloepende, saa STAY TUNED!

From Russia with love
Maja

1 kommentar:

  1. Kjære Maja!!

    Så bra at du har opprettet en blogg :D
    Håper at Russland har tatt deg godt imot og at du koser deg. Jeg skal følge med på hva som skjer!
    Her i Tromsø er det drittvær tredje uken på rad... så heldigvis drar jeg til varmere strøk (portugal) på søndag :)

    Masse kos og klemmer //johanna <3

    SvarSlett