torsdag 30. september 2010

Jobben min

Nå har jeg vært i Zambia i snart to måneder, da er det vel kanskje på tide at jeg skriver litt om det jeg egentlig er her for å gjøre.



Jeg er sendt ned hit av NIF som frivillig for å starte opp et piloprosjekt i samarbeid med det Zambiske judoforbundet. Jeg har brukt to måneder på å orientere meg i landskapet her, vært på treninger i de forskjellige klubbene, snakket med de sentrale aktørene og prøvd å få et overblikk over hva som foregår i Zambisk judo. På grunnlag av det har jeg laget en visjonsplan for Zambisk judo for de neste tre årene, og laget min egen arbeidsplan for året mitt her. Planen er at jeg etter jul skal tilbringe fem uker i Zimbabwe og prøve å orientere meg litt om forholdene der også. På grunnlag av min arbeidsplan og beskrivelse av forholdene skriver NIF og ”Judo For Fred” søknader til Norad om støtte for å kunne sende ned frivillige i fremtiden.


Fordelen med å være den første som er her og å lage sin egen arbeidsplan er at jeg bestemmer selv hva jeg skal jobbe med. Jeg har vurdert det slik at jeg ikke kommer til å gå inn som hovedtrener for noen dette året, det er lite poeng i at jeg går inn i et allerede velfungerende treningssystem og kaster ut treneren. Situasjonen i Zambia er ganske annerledes enn i Norge, problemene de har her er også veldig forskjellige. Det er ikke mangel på treneressurser, det er ikke uvanlig å ha 20 svartbelter på trening.Det er heller ikke vanskelig med rekrutering, det er et veldig dårlig fritidstilbud her, så stort sett alle som får tilbudt muligheten har lyst til å starte med judo. Problemene går heller påat de erfarne judoutøverne ikke har trenererfaring, og det er veldig begrenset med steder en kan trene judo. Det er disse problemene jeg vi addressere, målet er å åpne en ny judoklubb med faste treninger før jul, og enda en før sommeren. I tilegg skal det holdes trenerkurs og oppfølgingskurs for de som er trenere.

Så får vi se om et år om jeg har fått til noe, men her har dere jaffal planen.
Ole, Lusaka

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar