søndag 26. september 2010

Hilsen fra Amman

Nå har jeg bare én dag igjen i Jordan. Jeg har hatt en kjempe spennende måned hvor jeg har blitt litt bedre kjent med kulturen og kodene her i Midtøsten. Kurset (Global Platform) har vært veldig lærerikt og givende. Vi har diskutert hva det vil si å være frivillig, politikk og kultur i Midtøsten med fokus på Syria, Libanon og Jordan, forskjellige kommunikasjonsteknikker, planlegging av undervisning, fasilitering av diskusjoner osv. Videre har hvert tema avsluttet med en ekskursjoner hvor vi har besøkt flyktningleirer, skoler, organisasjoner og diskutert med lokale i forskjellige settinger om ulike temaer. Nadia og Chris, våre to programledere har vært inspirerende, og de har virkelig gjort en innsats for at vi skal få oppleve de ulike sidene av livet her i Jordan.



Videre har det vært meget sjov å bo med åtte dansker. Jeg må innrømme at jeg felte noen tårer i dag da seks av dem tok av sted for å være frivillige i Palestina. Tilbake sitter Mie, ei flott jente som reiser med meg til Libanon og Johannes som er på rundreise i Midtøsten. Etter Jordan reiser han videre til Syria, Libanon, Tyrkia, Armenia, Georgia, Irak, Iran, Oman og Dubai. Det blir også trist å si farvel til den herlig kokken vår Abu Ala'a som har gitt oss en smak av det jordanske kjøkkenet.



Høydepunktene på turismus-delen har vært Petra, Dødehavet og Rødehavet. Utsikten utover fjellene i Petra og den unike opplevelsen av å sove med beduiner i en hule mellom fjellene anbefales på det sterkeste. Det største var likevel kanskje å ligge i Dødehavet og lese bok, men det har kanskje noe med at jeg gledet meg så veldig til det på forhånd. Det å bade i Rødehavet mellom Saudi Arabia, Jordan, Israel og Egypt var ikke så verst det heller. Ellers vil jeg si at Amman by night - WasT el baled (Downtown) er sjarmerende. Vi har funnet oss en stamcafé som heter Rashid café og fylt kvelden med backgammon, kortspill, noe veldig søtt som heter Kakkare, chai, lemon juice, tyrkisk kaffe og Nargileh:)



Det har vært en minneverdig tid her i Jordan, men jeg gleder meg veldig til å reise videre til Libanon for å være frivillig i Dbayé flyktningleir. Jeg vet lite konkret om hvor jeg skal bo og hva jeg skal gjøre, men overraskelser er en del av hverdagen her i Midtøsten. To be continued...



Kristin, Amman

1 kommentar: