lørdag 11. september 2010

Добро пожаловать в Россию (Velkommen til Russland)!

Russisk ordtak: "En gammel venn er bedre enn to nye."

Jeg fikk en ny gammel venn idag. Jeg spurte om å få ta et bilde av en gammel baboshka og katten hennes, og vi ble sittende på en iskald benk og prate i en halvtime. Russiske baboshkaer er fantastiske, og opplevd en tid som jeg aldri helt vil kunne klare å forestille meg. Men jeg vil prøve å forstå hvordan det har vært å leve i Sovjet-tiden, og ikke minst under Stalin. Derfor prøver jeg å bli venn med gamle baboshkaer. Og i tillegg er de fantastisk fotogene.. Bare se selv..

Etter mye klabb og babb, både her og der, har jeg endelig kommet med til St.Petersburg!
Jeg fikk plutselig visum på mandag, og bestilte flybillett med det samme. Tirsdag morgen kl 04.00 var jeg oppe og pakket og klar for reisen. Det eneste problemet var at jeg ikke hadde fått kontakt med Lina, som jeg skal bo hos.
Siden jeg hadde en kjapp mellomlanding i København, rakk jeg å ringe Lina og fortelle henne når jeg ankom St.Petersburg. Det skulle senere vise seg at hun misforstod hva jeg sa, og trodde jeg skulle ankomme to timer senere enn jeg gjorde.

Da jeg kom til Pulkovo 2, flyplassen i Piter, ringte jeg Lina og hun snakket med taxisjåføren og ga ham adressen til dit jeg skulle kjøres. Lina har fortsatt 2 norske studenter boende hos seg, så jeg skal bo de 2 første ukene hos ei venninne av Linas mor Alla. Jeg har aldri vært der før, og kjente ikke til adressen da jeg kom til Petersburg.

Etter mye om og men og telefoner at og frem, slipper taxisjåføren meg av utenfor et enormt boligkompleks (i ekte sovjetisk stil), tar overbetalt for turen, og drar sin kos. Og da står jeg der alene med all min baggasje, sånn passelig sliten etter å ha sovet 3 timer og ikke spist siden kl.4 om morgenen. Hvor er Lina?
Det viser seg til slutt at taxisjåføren ikke visste hvor han skulle, men siden ikke jeg heller visste det så dumpet han meg bare en plass (ikke i nærheten av hvor jeg skulle en gang!) og stakk før jeg rakk å mokke.

Alt ordnet seg heldigvis til slutt, og jeg har fått god hjelp av Alla (Moren til Lina) med å registrere meg på universitetet og annet krimskrams.
Jeg tok en plasseringstest på onsdag, men kom i en for lett gruppe og skal begynne i en vanskeligere gruppe på mandag.

Helgen går med til å besøke diverse severdigheter byen har å by på.

From Russia with love,
Maja

ps. Legg merke til flagget på nattbordet mitt. Det står ved siden av en liten modell av det amerikanske krigsskipet Constitution - ironisk nok. Misha, mannen til Irina som jeg bor hos disse 2 første ukene, er pensjonert matros.

1 kommentar:

  1. Jeg er så glad for at du endelig kom frem:) Hvordan visum har du fått? Må du innom Helsinki?

    SvarSlett