søndag 19. september 2010

Petra, beduiner, wazda og kong Abdullah II

Jeg føler jeg har vært ute på et langt eventyr, men egentlig har jeg bare vært ute av Amman i to dager. Planen vår var å se Petra (bildet til venstre), én av verdens syv underverker, sove i ørkenen i Wadi Rum og ikke minst svømme i Rødehavet i Aqaba, et krysspunkt mellom Jordan, Israel, Egypt og Saudi Arabia. Utover dette hadde vi lite konkrete planer for hvor vi skulle sove og hvordan vi skulle komme oss fra sted til sted. Vi tenkte det kunne være spennende og lærerikt å ta ting som de kommer.

Bilde: Al-Deir Monastry in Petra



Selve eventyret startet på toppen av utsiktsposten hvor bildet av al-Deir monastry er tatt. Der møtte vi en beduin som fortalte oss at det fantes en mulighet for å sove mellom fjellene. Det er ulovlig å sove inne i selve Petra, men det finnes hiking-turer utenfor turistområdet hvor det er mulig å sove, helst i følge med en beduin. Etter litt om og men fulgte vi etter beduinen opp i fjellet på stier en ikke burde gå om en har høydeskrekk.





Jeg måtte til tider klype meg litt i armen for å forstå at jeg ikke drømte. Utsikten utover fjellene i Petra var enorm og det å gå langs klippene var en opplevelse i seg selv. Alle som har sett Lawrence of Arabia eller Indiania Jones kjenner seg kanskje igjen. Det høres ut som et eventyr, og det var det, men i alle eventyr er det en skurk og jeg må innrømme at jeg var litt på vakt hele tiden.





Da vi etter langt om lenge kom frem til hulen vi skulle sove i begynte det å bli mørkt og vi kunne skimte stjernene. Vi fikk servert et herlig måltid med kylling og grønnsaksblanding grillet på bålet. De to beduinene, Abed og Noaf fortalte vitser, spilte lut og sang og fortalte historier fra beduinlivet. Vi fikk oppleve wazda (nettverk) på nært hold da Abed ble ringt opp av sekretæren til kongen som ønsket å få beduinene til å stemme på sin far til parlamentet. Videre fikk vi høre om hvor fantastisk god person kong Abdullah er og hvor mye han gjør for folket. Det er parlamentet som er udugelig og det er derfor det ikke skjer noen forandring i landet. Kongen er nødt til å oppløse parlamentet titt og ofte på grunn av de ubrukelige politikerne. Det var interessant å høre beduinene fortelle om deres inntrykk av regimet.


Til slutt slokket vi gasslyset og sovnet. Da jeg våknet til lyden av en snorkende araber visste jeg at vi ikke hadde blitt lurt. Det var en herlig følelse. Vi ble kjørt av gårde mellom fjellene på en såkalt vei til bussholdeplassen. Der gikk turen videre til Rødehavet. Vi badet noen timer, men hadde egentlig fått nok eventyr for en stund så dro hjem til Amman samme kveld.

Takk for en minnerik tur!
Kristin, Amman

2 kommentarer:

  1. Fine bilder:) Ser på Oprah, og dronning Rania av Jordan er der og forteller om livet hennes osv. Ganske spennende.. hun fortalte at gjestfrihet var utrolig viktig, spesielt for beduinene. De viste også masse bilder fra Petra og Amman.

    Klem fra meg:)

    SvarSlett
  2. Fantastisk!
    Petra står for meg og som en av de beste opplevelsene i Midtøsten. Et helt spesielt sted. Spesielt utenfor området med mest turister. Vil gjerne reise tilbake en gang og gjøre som dere å reise ut på overnatting med en beduiner. Hørtes veldig spennende ut. Du er god på bloggingen forresten. Er innom og leser innleggene deres ganske ofte. Kjempespennende å se alt dere foretar dere her jeg sitter i gode, gamle regnfylte bergen!:)
    Håper vi ses til jul/nyttår. Kanskje kilimanjaro som vi snakket om!:)
    Klem, Magnhild

    SvarSlett